برداشت متفاوت از ماهیت تفسیر تربیتی و امکان فرض اعجاز تربیتی بر اساس آن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشجوی دکتری علوم تربیتی جامعه المصطفی

چکیده

تفسیر تربیتی از مسائلی­است که امروزه با رویکرد به جنبه‌های علمی به خصوص در حوزه علوم انسان از جمله علوم تربیتی انجام می‌پذیرد و محققانی زیادی را به خود مشغول نموده است. اما نسبت به ماهیت و چگونگی، گونه‌ها، انواع آن و اینکه ماهیت تفسیر تربیتی بر چه روشی متفاوت می‌شود، کمتر توجه شده است. ازاین‌رو، ماهیت تفسیر تربیتی با نظر به گونه‌شناسی بازنگری شده از دیدگاه‌های موجود بر اساس معیارهای اصلی، «روش تفسیر، شمول آیات و معنای تربیت»، مهم‌ترین ویژگی‌های ذاتی و عرضَی که سازنده‌ی ماهیت هرگونه تفسیر تربیتی هستند، بیان خواهد شد. معیار هدف تفسیر تربیتی که جامعیت و ژرفای مطلوبی دارد، ماهیت آن را از هم تفکیک خواهد کرد که ذیل معیار هدف تفسیر تربیتی و نیز نظریه ‌پردازی ماهیت تفسیر تربیتی، بررسی‌می‌گردد. در نهایت، ایده‌ی اصلی این پژوهش(هدف نظریه‌‌پردازی برای تفسیر تربیتی) ضرورت‌ها و الزامات آن مورد بررسی قرار می‌گیرد.

کلیدواژه‌ها