احکام صیام، صوم مسافردر تفسیر الجامع لاحکام‌ القران، قرطبی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشجوی دکتری فقه مذاهب دانشگاه ادیان و مذاهب

چکیده

صوم مسافر، یکی از مسائل مورد ابتلا و در عین حال میان اهل‎سنّت و امامیه، از یک‎سو، و میان مذاهب چهارگاه اهل‎سنت، از سوی دیگر، مورد اختلاف نظر است؛ امامیه، صوم مسافر را جایز نمی‎دانند و معتقد اند، در صورت که روزه دار مسافرت اختیار کند و سفرش معصیت نباشد و دائم السفر، اطلاق نشود، جایز نیست روزه بگیرد، اما اهل‎سنّت صرف مسافرت را موجب افطار صوم نمی‎دانند بلکه قائل اند، روزه دار، با شرایط خاص، میتواند افطار کند؛ در سفرهای طاعت، مانند حج، جهاد، صله رحم، افطار صوم جایز(نه واجب) است. در سفرهای مباح، چون تجارت، هر چند که اختلافی است ولی ترجیح به جواز است. اما در سفرهای معصیت، منع افطار، ترجیح دار. قرطبی تقریبا آیات سه‎گانه صوم را مطابق، دیدگاه جمهور اهل‎سنت تفسیر و تحلیل می‎کند گرچه وی سعی می کند با توجه به روایات، صوم مسافر را تجویز کند ولی نمی‎تواند دیدگاه وجوب افطار را به صراحت تأیید.

کلیدواژه‌ها