دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد جامعة المصطفی العالمیه رشته فقه و اصول
چکیده
دانشمندان اسلامی تعاریف گوناگونی از معجزه و اعجاز ارائه دادهاند. این مقاله پس از بیان تعاریف و مهمترین ویژگیهای آن، به رابطهی بین «معجزه» و قانون عقلی «علیت» پرداخته و معجزه را منافی با قانون مذکور ندانسته است. نگارنده اشاراتی به دلایل اثبات اعجاز قرآن داشته و سه دلیلِ تحدی، امی بودن و تحریفناپذیری را مهم تلقی کرده و به تبیین آن پرداخته است. تحدی به آوردن مثل برای قرآن، تحدی به کسی که قرآن کریم بر او نازل شده است یعنی وجود نازنین رسول مکرم اسلام، تحدی خود قرآن کریم به خبرهایی که از عالم غیب داده و بسیاری از آنها یکی پس از دیگری در جهان عینی و خارج تحقق پیدا کرده است. یکی از دلیلهایی که برای اثبات معجزه بودن قرآن کریم اقامه شده است، امی بودن کسی است که قرآن به او نازل شده است، پیامبری که درس نخوانده و مکتب و مدرسه نرفته، ولی در عین حال کتابی برای بشریت به ارمغان آورده و آن را بیان، تفسیر و تأویل کرده که از یک انسان باسواد و تحصیل کرده بر نمیآید چه برسد به یک انسان درس نخوانده، از این به خوبی ثابت میگردد که سخن او، کلام غیبی و معجزه است. یکی دیگر از ادلهی اعجاز قرآن کریم، تحریفناپذیری آن است. کتابهای آسمانی که پیش از قرآن، نازل شده بود همه دچار تحریف و گرفتار دستبرد شدند، ولی قرآن کریم که برای خاتم انبیاء محمد مصطفیj نازل شد، کتابی است که برای همه زمانها و مکانها و برای هدایت همهی انسانها است، طبعاً چنین کتابی باید از دستبرد شیاطین در امان باشد و دچار تحریف و دگرگونی نشود. خداوند امر نگهداری و عدم تحریف قرآن را خود به عهده گرفته است؛ از این رو امکان ندارد این کتاب آسمانی دچار تحریف شود. دلایل تحریف ناپذیری قرآن کریم در این نوشتار به صورت جداگانه بیان شده است.